Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu prawego
Przejdź do menu dolnego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu
Menu wysuwane
Treść główna

Obowiązki

Artykuł

Uchwała Nr XXXII/246/2018 Rady Gminy Dołhobyczów z dnia 11 października 2018r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Dołhobyczów.

zmiany - UCHWAŁA Nr V/30/2011 RADY GMINY DOŁHOBYCZÓW z dnia 05 maja 2011r. zmieniająca uchwałę Nr VII/70/2007 z dnia 30 maja 2007r w sprawie uchwalenia statutu Gminy Dołhobyczów.

Uchwała Nr VII/70/2007 Rady Gminy Dołhobyczów z dnia 30 maja 2007r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy Dołhobyczów

Załącznik do uchwały Nr VII/ 70/2007 z dnia 30 maja 2007r

w sprawie uchwalenia statutu Gminy Dołhobyczów

STATUT GMINY

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

 

1. Gmina Dołhobyczów jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią wspólnotę samorządową.

§ 2.

 

1. Gmina Dołhobyczów położona jest w województwie lubelskim i obejmuje obszar 214,2 km2.

2. Granice terytorialne gminy Dołhobyczów określa mapa w skali 1:10.000 stanowiąca załącznik do Statutu.

§ 3.

 

Siedzibą władz Gminy Dołhobyczów jest miejscowość Dołhobyczów.

§ 4.

 

1. Rada Gminy, po uprzednim przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy. tworzy w drodze uchwały jednostki pomocnicze - sołectwa.

2. Przy podziale Gminy na jednostki pomocnicze uwzględnia się przede wszystkim naturalne uwarunkowania przestrzenne, gospodarcze, komunikacyjne, oraz istniejące więzi społeczne.

Rozdział II

Zakres działania i zadania Gminy

§ 5.

1. Zakres działania Gminy obejmuje wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

3. Podstawowymi celami Gminy jest wykonywanie zadań określonych przez przepisy ustaw do wyłącznej jej właściwości dla zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców Gminy.

§ 6.

 

1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć

2. jednostki organizacyjne, a także zawierać

3. umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

4. Gminnymi jednostkami organizacyjnymi są:

1) Ośrodek Pomocy Społecznej w Dołhobyczowie.

2) Gminny Zakład Usług Komunalnych w Dołhobyczowie

3) Gimnazjum w Dołhobyczowie

4) Szkoła Podstawowa w Dołhobyczowie

5) Zespół Szkół w Hulczu

6) Zespół Szkół w Przewodowie

7) Samorządowy Ośrodek Kultury w Dołhobyczowie.

5. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić6. działalność7. gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnych ustawach.

 

Rozdział III

Władze Gminy

§ 7

 

W sprawach objętych zakresem działania samorządu gminnego najwyższą władzę stanowi wspólnota samorządowa mieszkańców Gminy.

§ 8

 

1. Organem stanowiącym i kontrolnym wspólnoty samorządowej jest Rada Gminy, do której należy rozstrzyganie wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

2. Zasady i tryb wyboru radnych określa ustawa - Ordynacja Wyborcza do Rad Gmin.

§ 9.

1. Rada Gminy składa się z 15 radnych.

2. Kadencja Rady Gminy trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

 

§ 10

 

Rada Gminy wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§ 11

 

1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2. Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący:

1)zwołuje sesję Rady,

2)przewodniczy obradom,

3)nadzoruje obsługę kancelaryjną posiedzeń Rady,

4)zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

5)podpisuje uchwały,

6)koordynuje prace komisji Rady.

 

 

 

Rozdział IV

Regulamin pracy Rady Gminy

§ 12.

 

Regulamin pracy Rady Gminy określa tryb działania Rady, sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez Radę.

§ 13.

 

1. Rada Gminy rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w rozporządzeniach i przepisach wydanych w wykonaniu i na podstawie ustaw.

2. Rada Gminy odbywa sesje w ilości potrzebnej do wykonywania zadań Rady, zgodnie z planem pracy na dany rok, zatwierdzonym przez Radę, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

3. Rada Gminy może odbywać sesje zwoływane bez względu na plan pracy, a także na wniosek Wójta lub 1/4 ustawowego składu Rady, ale zwołanych w trybie przewidzianym w art. 20, ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.

§ 14.

 

1. W okresie 3 miesięcy od rozpoczęcia kadencji Rada Gminy na wniosek Przewodniczącego Rady, określa główne kierunki pracy i sposoby realizacji zadań Rady.

2. Na ostatniej sesji w roku, Rada Gminy na wniosek Przewodniczącego uchwala ramowy plan pracy na następny rok.

3. Rada Gminy w każdym czasie może dokonać zmian i uzupełnień planów pracy wskazanych w ust. 1 i 2.

§ 15.

1. Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący Rady Gminy, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący, proponując projekt porządku obrad, miejsce i dzień oraz godzinę rozpoczęcia obrad.

2. O terminie i miejscu obrad Rady Gminy powiadamia się jej członków najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, przy czym zawiadomienia wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu lub sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

3. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

4. W razie nie dotrzymania terminów, o których mowa w ust. 2 i 3 Rada Gminy może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie może być zgłoszony tylko na początku obrad, przed przystąpieniem do uchwalenia porządku obrad.

§ 16.

 

Przed każdą sesją Rady Gminy Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący w uzgodnieniu z Wójtem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

§ 17.

 

1. Sesje Rady są jawne. Zawiadomienie o miejscu, terminie i problematyce obrad podaje się do publicznej wiadomości mieszkańców na 3 dni przed sesją w sposób przyjęty zwyczajowo.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

§ 18.

Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy, których ograniczenie jawności wynika z innych ustaw, jawność sesji lub jej część zostaje wyłączona i Rada Gminy obraduje przy drzwiach zamkniętych. Przy czym osoby zaproszone do udziału w sesji w trybie § 16 mogą być obecne na sesji.

§ 19.

Rada Gminy obraduje i podejmuje uchwały przy obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba, że ustawa o samorządzie gminnym lub inny przepis szczególny stanowi inaczej.

§ 20.

1. Sesje odbywają się na jednym posiedzeniu. Jednakże na wniosek Przewodniczącego obrad, bądź 1/4 liczby radnych, można postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 można postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebą uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie Gminy właściwe obradowanie lub rozstrzyganie spraw.

 

§ 21.

1. Obrady sesji otwiera, prowadzi i zamyka obrady Przewodniczący Rady Gminy, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach Wiceprzewodniczący.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego obrad formuły "Otwieram..... sesję Rady Gminy Dołhobyczów".

§ 22.

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad Rady Gminy.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmiany w projekcie porządku obrad może wystąpić radny lub Wójt na początku sesji Rady Gminy.

3. Porządek obrad powinien przewidywać przyjęcie przez Radę Gminy protokółu z poprzedniej sesji, który winien być udostępniony radnym do osobistego zapoznania się przed terminem obrad, nie musi być jednak odczytywany w toku sesji.

4. Po wykonaniu czynności wskazanych w ustępach 1 - 3 Rada Gminy uchwala porządek obrad sesji.

5. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie może zwołać quorum wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji z tym, że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

6. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady odnotowuje się w protokole.

7. Radnym, którzy doprowadzili do sytuacji wskazanej w ust. 5 nie wypłaca się diet za udział w sesji.

§ 23.

1. W porządku obrad na początku każdej sesji przewiduje się zgłaszanie interpelacji przez radnych, a także krótką informację Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych od ostatniej sesji.

2. Interpelacje składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej, przy czym powinny one być sformułowana jasno i zwięźle.

3. W miarę możliwości Wójt lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelacje - najpóźniej na następnej sesji.

4. Interpelacje mogą być złożone na piśmie na ręce Przewodniczącego obrad w czasie sesji lub przed jej rozpoczęciem.

5. Na wniosek radnego, Rada Gminy może włączyć sprawę do rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelacje do porządku obrad.

§ 24.

1. Porządek obrad sesji Rady Gminy obejmuje informację Wójta z działalności w okresie od ostatniej sesji Rady Gminy i sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Gminy.

2. Sprawozdanie składa Wójt Gminy, lub jego zastępca.

 

 

§ 25.

1. Przewodniczący obrad prowadzi je według uchwalonego porządku obrad otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów, w uzasadnionych przypadkach dokonuje zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad.

2. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.

3. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, Przewodniczący przywołuje go do rzeczy, a po dwukrotnym przywołaniu zabiera głos.

4. Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego do porządku, a gdy przywołanie nie odnosi skutku może odebrać mu głos, nakazując jednocześnie odnotowanie tego faktu w protokole.

5. Postanowienia ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i publiczności.

6. Przewodniczący obrad udziela głosu na sesji według kolejności zgłoszeń.

7. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w uzasadnionych przypadkach w sprawie zgłoszenia wniosku o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy: stwierdzenia quorum, wycofania określonego tematu z porządku obrad, zakończenia dyskusji i podjęcia uchwał, zamknięcia listy kandydatów przy wyborach, zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały lub wycofania projektu, przestrzegania regulaminu obrad, przerwania lub zamknięcia posiedzenia.

8. Wnioski o charakterze formalnym Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie.

9. Poza kolejnością zgłoszeń Przewodniczący udziela głosu Wójtowi, radcy prawnemu lub rzeczoznawcy w celu wyjaśnienia wątpliwości w rozpatrywanej sprawie.

§ 26.

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.

§ 27.

 

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący obrad kończy sesję wypowiadając formułę "zamykam.... sesję Rady Gminy Dołhobyczów".

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

4. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez Przewodniczącego obrad Rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

 

§ 28.

1. Z każdej sesji pracownik Urzędu Gminy sporządza protokół obrad, który powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia,

2) nazwisko Przewodniczącego obrad oraz Sekretarza obrad,

3) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

4) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) zatwierdzenie porządku obrad,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst zgłoszonych i przyjętych wniosków,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za", "przeciw" i "wstrzymujących się",

8) czas trwania sesji,

9) podpis Przewodniczącego, Sekretarza obrad i osoby sporządzającej protokół.

2. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności radnych i zaproszonych gości,

2) inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego w trakcie obrad,

3) uchwały podjęte na sesji, oraz sprawozdania i informacje będące przedmiotem sesji.

3. Protokół wykłada się do publicznego wglądu w Urzędzie Gminy oraz na każdej następnej sesji.

4. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu w przerwie między sesjami jednak nie później niż na następnej sesji.

5. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje Przewodniczący Rady po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

6. Radny, którego wniosek nie został uwzględniony może przedłożyć go na sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje Rada w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

7. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.

8. Odpis protokołu z kopiami uchwał przekazuje się w ciągu 7 dni od dnia zakończenia sesji Wójtowi Gminy.

9. Obsługę sesji sprawuje wyznaczony przez Wójta pracownik Urzędu Gminy.

10. Przebieg Sesji może być nagrywany na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji.

§ 29.

 

1. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

2. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

3. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący obrad przy pomocy wskazanych przez siebie Radnych.

4. Wyniki jawnego głosowania ogłasza Przewodniczący obrad.

§ 30.

1. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana na sesji spośród radnych.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna, z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.

3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je odczytując kolejno radnych z listy obecności.

4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół i podaje wyniki głosowania.

5. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji.

6. W przypadku równej liczby głosów "za" i "przeciw" głosowanie tajne powtarza się.

§ 31.

 

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który wykluczyć może potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób - Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.

§ 32.

1. Uchwały Rady powinny być redagowane w sposób czytelny i zawierać przede wszystkim:

1) datę, tytuł oraz kolejny numer,

2) podstawę prawną,

3) dokładną merytoryczną treść uchwały,

4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie uchwały i ewentualny czas jej obowiązywania.

2. W uchwałach podaje się numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi), rok podjęcia uchwały,

3. Uchwały podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady.

§ 33.

1. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane z protokołami sesji w Urzędzie Gminy.

2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji lub do wiadomości, zależnie od ich treści.

 

Rozdział V

Komisje Rady Gminy

§ 34.

1.  Wewnętrznymi pomocniczymi organami Rady Gminy są komisje:

1) Rewizyjna,

2) Komisja Kultury, Oświaty Zdrowia i Opieki Społecznej,

3) Komisja Rolnictwa Gospodarki i Finansów.

2. Rada Gminy w uchwale powołującej komisje określa ich nazwy, zakres działania oraz skład osobowy.

3. W skład komisji wchodzi minimum 3 radnych.

4. Radny może brać udział w pracach tylko jednej komisji stałej.

 

§ 35.

1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada Gminy może powołać doraźne komisje.

2. Pracami komisji kieruje Przewodniczący lub jego Zastępca.

3. Komisja pracuje na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności powinna uczestniczyć, co najmniej połowa składu Komisji.

4. Szczegółowe zasady i tryb działania Komisji doraźnych określają uchwały Rady Gminy o powołaniu poszczególnych komisji.

5. Przewodniczący Komisji doraźnej przedstawia Radzie Gminy sprawozdanie po zakończeniu prac, do których komisja została powołana.

§ 36.

Do zadań komisji stałych należy w szczególności:

1) opiniowanie uchwał Rady oraz dokonywanie oceny ich wykonania w zakresie działania komisji,

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę lub Przewodniczącego Rady,

4) zgłaszanie Radzie wniosków w sprawach objętych zakresem działania komisji,

5) badanie terminowości załatwiania przez Wójta i gminne jednostki organizacyjne skarg i wniosków,

6) przeprowadzanie kontroli w zakresie spraw właściwych dla danej komisji,

7) badanie rzetelności informacji i sprawozdań składanych przez Wójta i gminne jednostki organizacyjne,

8) Przewodniczący stałych komisji (za wyjątkiem Komisji Rewizyjnej) co najmniej raz w roku składają sprawozdania z działalności Komisji.

 

 

§ 37.

 

1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych Radzie Gminy do uchwalenia.

3. Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący może w każdym czasie polecić zwołanie posiedzenia komisji i złożenia Radzie sprawozdania.

 

Rozdział VI

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

§ 38.

 

Komisja Rewizyjna składa się minimum z 3 członków, którymi są radni Rady Gminy.

§ 39.

Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:

1) opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Wójtowi,

2) rozpatrywanie postanowień sygnalizacyjnych Przewodniczącego samorządowego kolegium odwoławczego,

3) kontrolowanie działalności Wójta oraz podporządkowanych jednostek organizacyjnych,

4) wykonywanie innych zadań w zakresie zleconym przez Radę Gminy.

§ 40.

1. Komisja Rewizyjna podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę oraz na wyłączne zlecenie Rady.

2. Pracą komisji kieruje jej Przewodniczący wybrany spośród członków Komisji na pierwszym posiedzeniu Komisji.

3. Do zakresu działania Przewodniczącego Komisji należy w szczególności:

a) organizowanie pracy Komisji,

b) zwoływanie posiedzeń i kierowanie obradami Komisji,

c) składanie Radzie sprawozdań z działalności Komisji.

§ 41.

1. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwoływane są przez Przewodniczącego Komisji w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zobowiązany jest zwołać Komisję na pisemny wniosek, co najmniej 1/4 ogólnej liczby członków Komisji.

3. W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą brać udział radni oraz inne osoby nie będące członkami Komisji zaproszone na posiedzenie.

4. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.

5. Posiedzenie Komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu Komisji.

6. Rozstrzygnięcia podejmowane przez Komisję zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji.

7. Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie Komisji.

§ 42.

1. Komisja Rewizyjna współpracuje z innymi komisjami.

2. Podstawową formą działalności Komisji są kontrole.

§ 43.

1. Komisja bada pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności działalność gospodarczą, finansową, organizacyjno - administracyjną kontrolowanych jednostek a w szczególności realizację uchwał Rady określających podstawowe kierunki społeczno - gospodarczej działalności Gminy.

2. Skarbnik Gminy do dnia 5 marca każdego roku przedkłada Komisji Rewizyjnej sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy.

3. Komisja Rewizyjna występuje z wnioskiem w formie postanowienia do Regionalnej Izby Obrachunkowej o wydanie opinii w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

4. Komisja rewizyjna po zaopiniowaniu sprawozdania z wykonania budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową występuje z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

§ 44.

1. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zawiadamia Wójta Gminy i kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia kontroli.

2. Kontrole przeprowadza wyłoniony z członków komisji zespół kontrolny składający się, co najmniej z 2 członków.

3. Członkowie zespołu kontrolnego działają na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzania kontroli wystawionego przez Przewodniczącego Komisji. Rewizyjnej. Upoważnienie to powinno wyszczególniać termin, przedmiot i zakres przeprowadzanej kontroli.

4. Zespół kontrolny (Komisja) upoważniony jest do:

1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,

3) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

4) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli.

§ 45.

1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Działalność komisji (zespołu) nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy.

§ 46.

Zadaniem Komisji (zespołu) jest rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego, ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków ich powstania, jak również wskazanie osób odpowiedzialnych za ich powstanie.

§ 47.

1. Z przebiegu kontroli sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji (zespołu) oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. Protokół powinien zawierać:

1) nazwę jednostki kontrolowanej, oraz główne dane osobowe kierownika jednostki kontrolowanej

2) imiona i nazwiska osób kontrolujących,

3) określenie zakresu i przedmiotu kontroli,

4) ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej,

5) wykaz załączników.

3. Protokół sporządza się w 3 jednobrzmiących egzemplarzach, z których po jednym otrzymują: kierownik jednostki kontrolowanej, Przewodniczący Rady Gminy, jeden pozostaje w aktach komisji.

4. Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli Komisja występuje z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i zapobieżenia im na przyszłość, które kieruje do jednostek kontrolowanych i Wójta Gminy.

Rozdział VII

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 48.

1. Jednostkami pomocniczymi Gminy są następujące sołectwa:

1) Chłopiatyn obejmujące wieś Chłopiatyn i osady Majdan i Setniki,

2) Chochłów,

3) Dłużniów,

4) Dołhobyczów,

5) Dołhobyczów - Kolonia obejmujące wieś Dołhobyczów - Kolonia i osadę Dołhobyczów,

6) Gołębie obejmujące wieś i osadę Gołębie,

7) Honiatyn,

8) Horodyszcze,

9) Horoszczyce

10) Hulcze obejmujące wieś i osadę Hulcze,

11) Kadłubiska,

12) Kościaszyn obejmujące wieś i osadę Kościaszyn,

13) Liski obejmujące wieś Liski i osadę Białystok,

14) Liwcze obejmujące wieś i osadę Liwcze,

15) Myców obejmujące wieś i osadę Myców oraz wieś Wyżłów,

16) Oszczów obejmujące wsie Oszczów i Oszczów - Kolonia,

17) Podhajczyki obejmujące wieś Podhajczyki i osadę Wólka Poturzyńska,

18) Przewodów obejmujące wieś Przewodów i osady Przewodów i Lipina,

19) Setniki

20) Siekierzyńce,

21) Sulimów,

22) Uśmierz,

23) Witków,

24) Zaręka,

25) Żabcze,

26) Żniatyn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Nadzór nad działalnością organów jednostek pomocniczych, o których mowa w ust. 1 sprawuje Rada Gminy przy pomocy Wójta.

§ 49.

1. Jednostki pomocnicze tworzone są na podstawie uchwały Rady podjętej z:

1) inicjatywy Rady po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, które odbywają się w tych sprawach w formie zebrań i przyjmowania zgłoszeń o uwagach, wnioskach i opiniach do projektu uchwały Rady Gminy.

2) inicjatywy mieszkańców wsi zgłoszonej Wójtowi Gminy na piśmie, podpisanym przez co najmniej 1/2 mieszkańców mających prawo wyborcze.

2. W takim samym trybie jednostki pomocnicze są dzielone, łączone i znoszone.

§ 50.

1. Rada Gminy odrębną uchwałą może przekazać jednostce pomocniczej wydzieloną część mienia komunalnego.

2. Jednostka pomocnicza wówczas zarządza tym mieniem, korzysta z niego oraz rozporządza pochodzącymi z tego źródła dochodami na cele sołectwa określone uchwałami zebrania wiejskiego.

3. Zarządzając mieniem komunalnym jednostka pomocnicza zobowiązana jest korzystać z tego mienia w sposób zgodny z jego właściwościami, dbać o to mienie zabezpieczając je przed kradzieżą, zniszczeniem i nienależytą eksploatacją, konserwować to mienie, dokonywać niezbędnych remontów, napraw i koniecznych ulepszeń.

§ 51.

1. Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Gromadzenie i wydatkowanie środków finansowych sołectwa odbywa się za pośrednictwem rachunku bankowego Gminy.

3. Czynności związane z dysponowaniem środkami finansowymi sołectwa wymagają zgody Skarbnika Gminy.

4. Środki finansowe sołectwa pochodzące z budżetu Gminy mogą być przeznaczone (wykorzystane) tylko na cele określone w rocznym planie rzeczowo finansowym sołectwa.

5. Nadzór nad działalnością finansową sołectwa sprawowany jest przez: Radę Gminy, Komisję Rewizyjną i Skarbnika Gminy.

§ 52.

1. Przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych - sołtysi mogą uczestniczyć w sesjach Rady Gminy oraz, gdy przedmiotem obrad są sprawy dotyczące interesów jednostki pomocniczej mogą być zapraszani na posiedzenia komisji Rady.

2. Za udział w pracach organów Gminy, o których mowa w ustępie 1 sołtysom przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży na zasadach ustalonych przez Radę Gminy.

Rozdział VIII

Radni

§ 53.

1. Radni winni uczestniczyć czynnie w sesjach Rady Gminy, w pracach organów i Komisji, do których zostali wybrani.

2. Radni mają utrzymywać więź z wyborcami poprzez:

- informowanie wyborców o stanie Gminy,

- konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,

- propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,

- informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie,

- przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców Gminy.

3. Spotkania z wyborcami Radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku.

4. Radni mogą stosownie do potrzeb przyjmować obywateli Gminy w siedzibie Urzędu Gminy w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców.

§ 54.

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach Rady i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny powinien w razie niemożności uczestniczenia w sesjach Rady lub posiedzeniach Komisji powiadomić (o ile to możliwe) z wyprzedzeniem o swojej nieobecności odpowiednio Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.

3. Radny ostatecznie powinien usprawiedliwić swoją nieobecność na najbliższej Sesji lub posiedzeniu.

4. Przewodniczący Rady Gminy dokonuje okresowych ocen udziału radnych w pracach Rady Gminy i w uzasadnionych przypadkach zwraca uwagę radnemu o niedociągnięciach lub uchybieniach w wykonywaniu funkcji radnego. W przypadku, gdy radny jest członkiem Klubu informuje o tym Przewodniczącego Klubu.

§ 55.

1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązaniu z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję lub zespół do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.

3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie rozwiązania z radnym stosunku pracy Rada winna wysłuchać radnego.

 

§ 56.

1. Wójt wystawia radnemu dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.

2. Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia z pracy zawodowej na czas wykonywania funkcji radnego, jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danej pracy, zawierające termin, określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.

3. Wójt udziela radnemu pomocy w realizowaniu ich uprawnień i pomaga w wykonaniu ich obowiązków.

4. Radni mogą zwracać się bezpośrednio na sesjach Rady Gminy we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

§ 57.

1. Radni mogą tworzyć Kluby Radnych.

2. Klub nie może liczyć mniej niż 5 radnych.

3. Kluby mogą być zakładane na zasadzie przynależności partyjnej, zawodowej lub społecznej.

§ 58.

 

1. Szczegółowy tryb pracy Klubu regulują regulaminy tych Klubów.

2. Władze Klubu podają do wiadomości Przewodniczącego Rady Gminy wiążące członków Klubu regulaminy.

3. Kluby mogą zgłaszać Wójtowi Gminy projekty uchwał regulujące sprawy publiczne Gminy, które zdaniem Klubu wymagają takiego uregulowania.

4. Przewodniczący Klubu lub radni należący do danego Klubu wskazani przez Przewodniczącego mogą na sesji Rady w imieniu Klubu reprezentować swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem obrad.

5. Kluby nie są wewnętrznymi pomocniczymi organami Rady Gminy i nie mają statutu prawnego komisji Rady Gminy.

6. Radnym uczestniczącym w zebraniach klubu nie przysługują diety z budżetu Gminy.

7. Obsługę działalności Klubu sprawuje pracownik Urzędu Gminy prowadzący sprawy obsługi organów Gminy.

 

Rozdział IX

Tryb pracy Wójta

§ 59.

1. Wójt Gminy wykonuje Uchwały Rady Gminy i realizuje zadania Gminy określone przepisami prawa i umów zawartych z organami administracji rządowej.

2. Wójt odpowiada za prawidłową gospodarkę Gminy.

§ 60.

 

Do zadań Wójta należy w szczególności:

1) opracowanie i przedstawienie Radzie Gminy wszystkich spraw o których stanowi Rada oraz przygotowanie projektów uchwał,

2) określenie sposobu wykonania uchwał,

3) przygotowanie projektów budżetu,

4) wykonanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej Gminy,

7) udzielanie kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych pełnomocnictw do zarządzania mieniem tych jednostek,

8) wykonywanie zadań zleconych ustawowo i przyjętych od administracji rządowej w drodze porozumień.

§ 61.

1. Wójt kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje Gminę na zewnątrz.

2. Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego jest kierownikiem.

3. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa regulamin organizacyjny nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.

Rozdział X

Pracownicy samorządowi

§ 62.

 

Pracownikami samorządowymi są osoby zatrudnione w Urzędzie Gminy na podstawie:

1) wyboru - Wójt Gminy,

2) powołania - Skarbnik, Sekretarz,

3) umowy o pracę - pozostali pracownicy.

§ 63.

 

1. Ustalenia warunków pracy i płacy dla Wójta dokonuje Rada Gminy.

2. Ustalenia warunków pracy i płacy dla Skarbnika, Sekretarza i Kierownika USC dokonuje Wójt Gminy.

3. Zawarcia umowy o pracę z pozostałymi pracownikami samorządowymi dokonuje Wójt Gminy.

§ 64.

1. Kierowników gminnych jednostek organizacyjnych zatrudnia i zwalnia Wójt.

2. Ustalenia warunków pracy i płacy dla kierowników, o których mowa w ust. 1 dokonuje Wójt.

§ 65

 

1. Skarbnik Gminy dokonuje kontrasygnaty czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych.

2. Sekretarz Gminy zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu oraz organizację pracy Urzędu.

3. Szczegółowe zasady podziału zadań i kompetencji pomiędzy kierownictwo Urzędu Gminy są określone w regulaminie organizacyjnym Urzędu.

Rozdział XI

Gospodarka finansowa Gminy

§ 66.

1. Gmina prowadzi gospodarkę finansową samodzielnie na podstawie budżetu Gminy.

2. Procedurę uchwalenia budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych określa Rada odrębną uchwałą.

3. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Wójt przedkłada Radzie Gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i jednocześnie przesyła projekt do RIO.

4. Budżet winien być uchwalony najpóźniej do 31 marca roku budżetowego.

5. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w sposób zwyczajowo przyjęty, oraz publikuje je w dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.

Rozdział XII

Zasady dostępu obywateli do dokumentów wynikających z wykonywania przez organy gminy zadań publicznych oraz korzystania z nich

§ 67

1. Dokumenty wynikające z wykonywania przez organy gminy zadań publicznych są udostępniane obywatelom przez Urząd Gminy w godzinach pracy Urzędu a także w formie elektronicznej poprzez Biuletyn Informacji Publicznej.

2. Korzystanie z tych dokumentów może odbywać się w siedzibie Urzędu w obecności pracowników.

3. Decyzję o udostępnienie obywatelowi dokumentów podejmuje Wójt Gminy, a w przypadku jego nieobecności Sekretarz Gminy, po wysłuchaniu obywatela oraz ustaleniu zakresu i rodzaju udostępnionych dokumentów.

4. Wójt Gminy lub Sekretarz Gminy wskazuje obywatelowi pracownika, który udostępni dokumentację oraz udzieli pomocy w korzystaniu z niej.

5. Obywatel może sporządzić odpisy i wyciągi, kserograficzne odbitki z udostępnionych mu dokumentów, oraz elektroniczne kopie dokumentów.

 

Rozdział XIII

Postanowienia końcowe

§ 68.

1. Akty prawa miejscowego ogłaszane są poprzez rozplakatowanie obwieszczeń na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy, mogą być publikowane w prasie lokalnej.

2. Jeżeli ustawa szczególna tak stanowi to akty prawa miejscowego podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.

§ 69.

 

Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy..

§ 70.

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie mają zastosowanie przepisy ustaw:

- ustawa z dnia 8 marca 1990r. o - samorządzie gminnym (tekst jednolity 2001r. Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z późniejszymi zmianami)

- ustawy z dnia 22 marca 1990r. - o pracownikach samorządowych (tekst jednolity 2001r. Dz. U. Nr 142, poz. 1593 z późniejszymi zmianami)

- ustawa z dnia 10 maja 1990r. - przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie gminnym i ustawę o pracownikach samorządowych Dz. U. Nr 32 poz. 190 z późniejszymi zmianami).

§ 71.

 

Zmiany treści Statutu wymagają uchwały Rady Gminy.

Urząd Gminy Dołhobyczów
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.